Några timmar på jobbet och lite till=)

och nu hemma. Jobbade mellan 10-14 idag, halvbra tid, man får betalt för 6 timmar, plus. Men dagen känns ändå lite bortkastad. Men men pengar i alla fall. Massa kunder som kom och fråga om sladdar till datorer, förstärkare och annat, jag lika med nollad. Stackars Marcus hade nog fullt upp hela dagen, men är man ljudtekniker så får man fan ställa upp! Hihi

Jobbigaste EVER nu på jobbet är alla gnidna snåla jävlar som ska ha rese-ersättning så fort det är något. Helt sjukt. 9 fall av 10, så sant som jag säger är det handahavande fel när vi får reklamationer, vi ler, nickar håller med och skriver ut ett kvitto, kunden får en ny eller pengarna tillbaka. Kunden är ändå inte nöjd. Nej då har den åk hela vägen, hela långa vägen från typ Oxelösund, 1 mil enkelresa, då ska den ha milersättnign från oss, dvs 18 kronor milen. Hallå, hur snål får man vara, det är inte vårat fel att det är fel eller saknas en grej i en förpackning du köpt, ring black and decker om de har packat fel och klaga eller haffa alla snattare som snor saker ur förpackningar så de inte blir kompletta. Vi kan inte invetra alla förpackningar varje dag, någon förståelse måste ju finnas!?

Och självklart är det så att vi gärna säljer trasiga saker, vi älskar när saker inte håller måttet...Det måste väl kunden förstå att det är lika tråkigt för oss när de kommer in och reklamerar en vara, det är väl inge kul att vi sålt en sak som det var något fel på. Vi bråkar aldrig med en kund om en reklamation, kunden får till 99% som den önskar, men ändå ska de bråka. Har ni inte bättre för er. Vad tjänar ni på att gå till personliga angrepp, skrika gorma, skämma ut er själva och när ni är riktigt elaka inte ge er för än personer i fråga ni attackerar nästan gråter? 

Och till alla er som anser att butiksarbetare inte är mer värt än en påse skit, tack detsamma, är så trött på alla er som kommer in och tror att ni har rätt att klanka ner på personalen, vad är det hela om?! Och vi roterar mellan arbetsplatserna i butiken, jag sitter inte i kassan hela dagen för er som tror det, jag har även andra meningsfulla uppgifter att sköta i butiken. Det är som om att de anser att en kassör/kassörska får sitta där för att den inte klarar av någon annat eller helt enkelt bara är pantad och den fått den lotten i livet.  Nej jag tycker att vissa personer ska se över hur ni beter er mot andra.

Exempel på saker som händer på vårat jobb.

Jag och tex Edward står vid orderdisken, en kund kommer fram och undrar om något tekniskt, så enkelt som en skrivare eller mobil. Jag hälsar, kunden vänder sig till Edward  (som gärna står och är upptagen med något annat ) och frågar frågan till honom istället, han är ju karl, teknisk fråga=fråga en kille. Edward som inte är ett dugg intresserad av sådana saker, bollar över frågan till mig, kunden kan ibland bli lite förvånad, allra helst om det är en äldre man, och köpa läget, eller typ grinig för att min kolega inte har så kallad produktvetenskap, snälla vem kan 15 000 artiklar? Vem begär att man ska kunna allt?

Och till alla, det här kan nästan alla ta åt sig av,jag har lärt mig det sen jag började arbeta i butik. "En snabb fråga" finns det inget som heter. Avbryt inte personalen när den står med kund. Det är respektlöst, framförallt mot kunden som stått och väntat på sin tur, vi kan inte avbryta och släppa allt vi har i händerna bara för att ni har "en liten fråga som går jätte snabbt!" Tänk på det allesammans. Vi har kösystem och jorden går inte under om man får vänta 1 minut.

Men det värsta är väl ändå när man svarar i telfonen och man kan få höra "hej jag skulle vilja med en kille som kan lite om tex skrivare" Jaha så då duger man inte. Sen är ofta frågan så lätt att man skulle kunna ställt den till en sexårng och den svarat utan att ens fått frågan ordentligt förklarat för sig.

Sen har vi förstås alla underbara kunder som har tålamod som stål, ett leende på läpparna och gladeligen väntar på att expideras, och de är dem som gör det roligt att arbeta i butik. Skulle chansa att cirka 99% av alla kunder är kanonbra, när de frågar något, så är det för att de själva inte vet, de har förståelse för att man inte direkt på rak arm kan klämma fram svaret, men de uppsakttar att vi gör allt vi kan för att få fram den produkt som just denne önskar. De blir inte arga om vi inte har en produkt, inte heller om det är slut i hyllan, de tackar för sig och säger att de återkommer. De hälsar i kassan, småpratar och säger hej då när de går. Ni är fantastiska!

Jag älskar mitt arbete, helt ärligt, men jag blir så trött, arg och förbannad när den där sista procenten ska förstöra för alla andra i sin omgivning. Man kan se hur folk kokar när de kommer in i butiken, en del lägger ner direkt eftersom de ser att vi uppriktigt beklagar och ställer allt till rätta inom loppet av en minut. Men för andra ´duger det inte, man ska aldrig mer handla här, alla som jobbar här är idioter, inkompetanta och inte värdiga att expidera en så högt vördad person som just den kunden, helst ska den sätta en hel butik i arbete, det ska hämtas vatten, stolar, milersättningar och kompensationer sen ska vi nästa kyssa hans/hennes hand när han lämnar butiken efter allt han gått igenom med den här rullen avfallspåsar för 12 kronor, det stod att det skulle vara 100 st men han höll minsann räkningen och det var bara 99 på rullen.

Nu har jag fått lätta mitt hjärta och jag hoppas vid gud min chef inte läser detta för det skulle väl anses som dålig reklam.
Men man måste få tömma ibland.

Idag hade farmor ringt till mamma, inget roligt samtal i sig, men om man känner min farmor kan man inte låta bli att skratta. Hon ringde för att berätta hur hon ville ha det på sin begravning röda klänningen, inte så mycket blommor(fanns bättre saker att lägga pengarna på), förgätmig ej på kistan. Hur makabert och hemskt det än låter så fick jag ett leende på läpparna, hon är härlig farmor. Man lever inte för evigt, och hon spelar nog på sina sista strängar, tycker det är starkt, bra och helt rätt att ringa och berätta hur man vill ha det. Min farmor och farfar är otroligt jordnära personer, döden är för dem en naturlig del av vardagen, de har väl nästan inga i sin ålder kvar, inte som är något att umgås med i alla fall. Men farmor och farfar är ska väl säga relativt klara i huvudet båda två, bor själva och klarar sig fint och nu närmar sig båda två 90 sträcket, det är inte illa tycker jag. Ska pallra mig upp dit något helg. Nu är det ett år sedan igen.

Ikväll blir det Bettna. Prinsen och Robin har varit runt och kollat på bil idag. Får se om de kommer hem med något vrålåk.
Igår eller när det var hade tydligen prinsens ex hört av sig igen, my favourite, NOT. Hon hade faktiskt en sak av värde att berätta, eller ringde hon för att hon hitta en anledning att skylla på? Hur visste hon förresten att vi var hemma? Vem rapporterar, i sådant fall sluta med det ; )
Usch man kan nog säga att jag är allergisk mot henne. Kenny hävdar att om vi skulle känna varandra på annat sätt så skulle vi nog typ vara polare..svårt att tro..Men jag känner ju inte henne.. Tänker inte lägga ner någon tid på att lära känna henne heller, Får räcka med de gånger hon sitter hemma i deras kök och fikar. Men mina vänner har egenskaper som inte stämmer särskilt bra på henne av det info jag har fått så är tveksam till att prinsens teori stämmer.. Usch fy och blä. Ska förklara för alla som tror att detta är något svartsjukedrama att så är inte fallet. Min personliga åsikt är att jag är smartare, snyggare snällare och ärligare än vad hon är. Så nej jag tror inte Kenny skulle byta bort mig mot henne. Och skulle han göra det, jaha, inget jag kan göra något åt. Jag tycker bara att man kanske kan leta efter en ny kille på sin fritid istället för typ 4 år senare lägga sin lediga tid på sitt ex...i alla fall när inte exet lägger ner särskillt mycket tid på än själv...men det är bara min åsikt.

Kan väl lägga till att jag inte är i bråk eller ute efter att skapa bråk med denna person, vi funkar inte ihop helt enkelt.
Jag fattar inte hennes dusch-skämt som hon skickade till Kenny, och hon fattar inte att jag vill veta det roliga med "duschskämtet" när jag ringer upp henne senare, så hon skiter i att svara helt enkelt. Elakt, om hon hade förklarat skämtet för mig hade jag kanske också skrattat... 


Har jag fått ventilera det också. Skönt! Vem vet hon kanske har hittat hit, skulle ju vara roligt värre.


Det här var nog världens längsta inlägg, nu ska jag åka hem till pojkvännen min och mysa!!

Ha en underbar lördagskväll allesammans!

Puss & kram

Kommentarer
Postat av: fia

OO jisses villken inlägg men BRA BRA,,, jag antar att du fått lite skit idag,,,,, fniss,,,,,, din stackare,,,, snart snart kommer jag !!!! LÄÄNGTAR kram

2009-03-28 @ 22:57:02
URL: http://stengeltjejen.blogg.se/
Postat av: edward

Underbar läsning, kan inte annat än att hålla med. Skitsamma om chefen inte gillar detta. Jag o de flesta andra på jobbet tycker o känner exakt likadant. Ni vet att de bara är att skicka rötäggen till mig. Jag går igång på sådana kunder, det är de som driver mig =)

2009-03-28 @ 22:57:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0